Friday, March 11, 2011

my imam kecik

AD had a school trip to tbg hj yesterday. He was excited about it, yelah, kan boleh naik bas! hehe.

So, I called him today to ask about the trip and he told me that he was picked to be the Imam for solaz dzuhur berjemaah at the masjid! :) I am so proud of my boy! He's only 4 and one of the youngest in his 5-year-old class tapi he was selected!!! I know that its probably just role play or something tapi I am still so proud of him!!! I know that he was pleased as well...hehe.

So I asked him, AD solat apa? Dia kata solat dzuhur. My mom pulak tanya dia, solat dzhur berapa rakaat? Dia kata 4. Pastu my mom tanya, AD buat cemana? Dia kata, baca semua senyap je...cuma Fatihah baca kuat-kuat. hehe. Lepas solat ada doa tak? Terus anak teruna ai tu baca doa lepas solat. OMG. I didn't even know he knew doa lepas solat!!!

Syukur sangat that we decided to send him to that Kindy. Yelah. mama dia pon, tak pass doa lepas makan and doa naik kenderaan okeh. *tutup muka* At least kat sana dapatlah dia belajar these things. :) I hope it would build a great foundation for his future, InsyaAllah. And, I really really hope and pray that his adiks would follow suit.

Speaking about the future, I once told my mom of my intention to send AD to SRA masa standard 1 nanti. Rupa-rupanya, dia dah discuss benda ni dgn ustazah yang ajar AD Iqra' every Friday. So, Ustazah tu kata, nak masuk very competitive. I knew that there is an entrance exam but according to the Ustazah, they take students yang score 90% ke atas. Takpe, if ada rezeki, boleh masuk, kan?

Tapi, my mom plak yang excited! Siap tanya ustazah, ada buat tuition bahasa Arab tak?? Ustazah tu kata dia tak ajar, but she knows someone. And from what I can gather from the way my mom told me, dia macam ala-ala nak suruh ai hantar anak teruna I tu tuition bahasa arab plak. wakakakakak. I tell you. Grandparents sokmo excited kan!! hahahah...I think AD is too young lah. Tapi mak dok kata, nanti nak buat exam tu, mestilah dah belajar sikit-sikit, if not how to buat. Ayyooooo!!!! *pening kejap*

p/s: another highlight of his trip was that he met a tok kadi!!! heheheh...he was SO excited.

No comments: