Tuesday, March 29, 2011

tips beli tiket kapal terbang murah

Ini adalah tips membeli tiket kapal terbang untuk student seperti saya yang mahukan tambang termurah there is. And no, bukan melalui matta fair atau apa jenis fair pon uols! mudah sahaja.



1. survey harga tiket di internet. try all airlines you know and are comfortable with.

2. pergi ke sta travels cawangan berdekatan, dan mintak mereka cari tiket untuk ke destinasi tujuan anda.

3. make sure mereka tolong carikan tambang termurah, regardless of the airlines.

4. compare harga dengan research yg anda dah buat kat internet earlier.

5. if jauh lebih murah, sila BELI tanpa nanti sekejap.

pengalaman sebenar

I surveyed for tickets to go back since early this month. The cheapest i could find online was kl.m and that was about 956euros, if i am not mistaken. Next in line was qatar with 964euros macam tu. emirates plak, memang ai tak bleh nak even mimpi naik because the tix was about 1100euros!!! *pengsan*

Then, i had to consider my pregnancy plak. Not all airlines would allow you to fly when u are so far along (in my case, 34weeks). so, dalam airline di atas, only kl.m and emirates ajor yg allow me to fly up till my 36th week. Qatar bagi jugak tapi proses dia leceh because kena isi banyak form, submit ke doha and wait for them to approve (all this within 1 week from the date I was to fly). What if tak approvekan? matila ai nak beranak sorang2 kat sini. *nanges*

So, atas cadangan seorang auntie, I went to STA travels. It is actually a travel agency catered for students. I went to just try my luck. Dalam hati, mcm dah rasa kena beli tiket klm. Tapi KLM yg tak best, tak boleh LANGSUNG tukar tarikh once dah beli tiket. Ye la, i risau jugak if berlaku apa-apa ke yg membuatkan i kena balik awal or something. So, i memang tak berapa berkenan dengan airline tu, tapi terpaksa pasrah sebab ia paling murah, so far.
Neway, pergi ke STA and mintak dorang cari tiket untuk saya. And OMG, the tickets there were super duper CHEAP thanks to the student discount!

qatar internet = 900++euros. qatar sta=790

euros emirates internet=1100++euros. emirates sta=660euros!!!!!

So, no prize guessing which ticket i bought la kan. I feel so thankful that I managed to get cheap tickets on an airline which would allow me to have check in luggage seberat 30kg! And also, this would be my first time in Dubai. Lantaklah transit je pon kan. heheheh

4 comments:

sumpit said...

thanks for the very useful tip!

miSs inTerpReted said...

actually kan, I was thinking of you when I wrote this. hehehehe...kita je yang dok sibuk selalu nak cari tiket murah ni. hehe

sumpit said...

awwwwwwwww... i'm touched!
tu la kan, org lain happy je beli tix online, kita korek all possible avenues nak blk malaysia punya pasal hehehehe

munchkin said...

Babe.. so murah your tix! Your ticket murah ni hanya untuk European market saja ke...?

I wonder if you can get cheap tickets to South America..

Or maybe, I shouldn't even bother kan..? Considering I bought online tix already. Tapi when you come back to KL, you have to teach me how to cari cheap tix ok? :)

hugs from kl...