Thursday, March 17, 2011

Pengajaran

I learnt my lesson the hard way today.

1. Sila buat backup banyak-banyak. You see, I always email myself whatever I have written dengan harapan it will always be in my emails la kan. And that I can access it anywhere yg ada internet and also avoid me from using my USB sebab takut nanti kena virus plak lappie kat rumah. Rupanya, taktik yg I amalkan tak jadi uols!!!!!!! I lost 2 chapters I have written and I feel like crying!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tsk tsk tsk tsk tsk tsk tsk. How dare you gmail! I hate you for simply deleting my saved emails!! I just hope I have a printed copy of the chapter stashed somewhere at home. Keyword: HOPE. I searched my thumbdrive but there seem to be no trace of the chapter in it. Balik nanti nak kena search lappie and also external drive. Kalau tak, terpaksalaaaaaaaaa menulis lagi sekali. *nanges*

2. Bila menulis, sila catatkan references yang digunakan. Nasib baik la at the age of technology ni, senang sikit nak cari info that I needed through the internet. Kalau tak de? Mahu laaa I nangis lagi sekali dek nak kena cari the books and articles manually. Jadi, kena ambik iktibar untuk chapter-chapter seterusnya.

Nasib baiklaaaaaa I memang plan pon nak revamp chapter 1. Tapi nak revamp pon, tetapla i need to see what I wrote before kan? kan? betul tak?

I nak kena berdoa banyak-banyak ni supaya my email would secara miracle akan appear balik (read about it happening to some people) and that I can find the printed copy, at least. Also, nak kena doa supaya inspirasi dan idea untuk menulis datang mencurah-curah.

Oh. Sedih!

6 comments:

Oyis said...

so sorry to hear tht. eh gmail bole delete kn ke email2 kita2 without permission?

miSs inTerpReted said...

tula.....bila i google...apparently i am not the only one!!! ramai gila orang yg email dorang mysteriously dissapear!!! GERAM!!!

Alhamdullillah, I found a part of the chapter which I printed out. Nasib baiklaaaa ada jugak sipi2. tsk. At least saves me the time from writing from scratch. Walaupun, tetap la nak kena type balik kan. tsk tsk.

Diya's Look Book! said...

oh, makk juga guna taktik mengemail juga (on top of monthly backups). tapi mmg phobia lah kalau hilang files. esp bila dah tulis banyak ni. Need to make sure you make 2-3 back up copies every week - aku pun tak rajin buat ni, tapi ubie yang kuat membebel kat aku bagi peringatan. Anyways, hope you can retrieve back your files.

kayla said...

ur not alone, coz i've been there! it's the kind of things that we've never thought would happen to us, betul tak?

1. my laptop dulu after baru beberapa bulan guna tiba2 crash. and the very unfortunate thing is that although hantar balik kat apple, dorang kat it's "one of those" crash yg tak boleh recover! but thankfully ada some files kat uni nye computer n my hard disk. but there's still some missing chunks. mmg berkabung sekejap.

2. yg reference tu pun sama, kadang take notes kat buku nota while reading, tapi tak mark pulak page number. ada certain tu mmg terlupa tulis reference nye. like u said, mmg kena cari balik la...

but all in all, inshaAllah, things do get better. it's just one of those things that happen. and yes, mmg i pun learn my lesson. lepas that happen, mmg sync files every month (kdg liat jugak buat every 2 months). semoga ur writing comes back ya!

yzmahoney said...

xpon email kat 2-3 amail, gmail, yahoo, email fakulti... at least mesti ade kat server fakulti jer...

miSs inTerpReted said...

ayang: tula....i am going to have to force myself to make backups! (tapi tetaplah procastinate dan tak buat lagi)

Kayla: you are so right. I never thought that it could happen to me. Tapi takpela. I take it as a lesson. And I found the files in my lappie!! Alhamdullillah!

Yzma: OH..thats a very good idea! Lenkali nak email kat uni email juga.